Blogger tarafından desteklenmektedir.

İzleyİcİler

23 Ağustos 2014 Cumartesi


       Uzun zamandır düşündüğüm ama uygulamakta epey geciktiğim bir tarifi paylaşmak istiyorum sizinle. Yolu köyden geçen herkes orada yapılan köy ekmeklerinin kokusunu hatırlar. Mis gibi kokar köy ekmeği ve nerede yapıldığını o kokuyu izleyerek bulursunuz.Yanında bir de tereyağı ve tulum peyniri varsa ...

       Yaklaşık 15 gün önce ben de ekşi mayamı evde yapmak üzere işe koyuldum. Önce malzemelerimi aldım. Sonra gidip demir döküm bir tencere aldım. İnternette ekşi maya yapımı ile ilgili ne kadar yazı varsa hemen hemen hepsini okudum. (Devletşah'ın tarifi bana daha mantıklı geldi) Başaramama ihtimali de beni bir hayli korkutuyordu çünkü çocuklara yeni bir dalga malzemesi vermiş  olacaktım. İlk denemem başarısız oldu tabii ki. Şükran'ı çöpe attık.(ilk mayamızın adı)
İkinci denememde daha dikkatliydim. İlkinde yaptığım hataları yapmadım.6. günün sonunda mayam oldu ya da bana öyle geldi. Belki sabırsız oluşumdan. Hemen ekmeğimi mayaladım. Akşamı bekliyorum pişirebilmek için.

   Şimdi denemek isteyenler için malzeme ve püf noktalarını veriyorum.
  • Öncelikle temiz bir cam kavanoz
  • Tahta kaşık (karıştırmak ve ölçmek için)
  • İçme suyu (çeşme suyu kullanmayın)
  • Un ve suyu ekledikten sonra kavanozun kenarlarında hamur kalıntısı bırakmayın, küflenir.
  • Mayayı hep aynı saatte besleyin. Uyuduğunuz ve uyandığınız saate göre ayarlayın.
  • Evinizi çok fazla çamaşır suyuyla temizliyorsanız var olduğunu düşündüğümüz faydalı bakterileri öldürmüşsünüz demektir. Sonuç alamayabilirsiniz.

      1. GÜN: Sabah 9.00
  • 1  çorba kaşığı tam buğday unu
  • 1 çorba kaşığı içme suyu
Kavanoza bir kaşık tam buğday unu ve 1 kaşık içme suyunu koyup karıştırın. Kavanozun ağzını temiz bir peçeteyle örtün. Oda sıcaklığında beklemeye bırakın. Mutfak bekleme için uygun. Akşama kadar bakalım canlılar üremeye başlayacak mı?


      1.GÜN: Akşam 9.00
  • 1  çorba kaşığı tam buğday unu
  • 1 çorba kaşığı içme suyu
     Mayamızı aynı şekilde besliyoruz. Peçeteyle örtüp sabahı bekleyeceğiz.


       2. GÜN: Sabah 9.00
  •   1  çorba kaşığı tam buğday unu
  •   1 çorba kaşığı içme suyu 
  Mayamızı tekrar aynı şekilde besliyoruz. Ağzını peçeteyle örtüp köşesine kaldırıyoruz. Hafif bir kıpırtı var. Canlılar kabarcık şeklinde görülmeye başladı. Bu arada ikinci mayamıza isim düşünmeye başladık. Çocuklar heyecanımı anlamsız buluyorlar. Boşa uğraştığımı düşünüyorlar. Yine de isim bulmamda yardımcı oldular. Döne koyduk ismini. O da ailenin bir ferdi artık. Bizimle birlikte yaşlanacağını bile düşünüyoruz. Döne anneannemin ismi. Böylece onun yaptığı ekmekleri de hatırlamış olduk.


        2. GÜN: Akşam 9.00
  • 1  çorba kaşığı tam buğday unu
  • 1 çorba kaşığı içme suyu 
  Döne göz göz olmuş. Umudum artıyor. Kokladım, kötü koku yok. Tadına baktım acılık var mı diye, tadı da güzel. Eğer mayanızda renk değişimi (kahverengi-pembe) ya da küflenme varsa baştan başlamanız gerekiyor. Bu istemediğimiz bakterilerin de işe karıştığını gösteriyor. Yine aynı şekilde besledim Döne'yi. Üstüne peçetesini örttüm, sabahı bekleyeceğim.


      3.GÜN: Sabah 9.00
  • Yarım su bardağı tam buğday unu
  • Yarım su bardağı içme suyu
  Sabah kalkar kalkmaz soluğu Döne'nin yanında alıyorum. Evdekiler kafayı yediğimi düşünüyorlar herhalde. O da ne! Üzerine su birikmiş .Hemen internetten ne yapmam gerektiğini okuyorum. Farklı görüşler var. Bir kısmı bu suyu dökmemiz gerektiğini söylüyor. Bir kısmı dökmeyip karıştırmak gerektiğini... Bu bize içeride çok fazla organizma olduğunu gösteriyormuş. Daha fazla beslemeliyim. Suyu süzmeye karar veriyorum. Bugün artık yarım bardağa çıkardık ölçüyü. Mayamızı besleyip üzerini peçeteyle örtüyoruz.Akşama kadar uyusun bakalım.

         Artık günde 1 kere besliyoruz. Akşam beslemeyeceğim. Sadece şöyle bir karıştırıp peçeteyle örtüyorum.


       4.GÜN: Sabah 9.00
  • Yarım su bardağı tam buğday unu
  • Yarım su bardağı içme suyu
    Üzerinde kabarcıklar var. Doğru yoldayım sanki. Mayamı besleyip kavanozun kapağını kapatıyorum. Bundan sonra kapalı duracak. Akşam kapağı açıp karbondioksitin çıkmasını sağlıyorum. Şöyle bir karıştırıp tekrar kapağını kapatıyorum. Sabaha kadar uyusun.



        5. GÜN: Sabah 9.00

       *Yarım su bardağı tam buğday unu
       *Yarım su bardağı içme suyu

   Mayamı besledikten sonra kavanoza işaret koyuyorum. Ekmek yapmaya hazır olup olmadığına bakacağım.


       
     

        Sabah 11.00

 Seviyede değişiklik yok. Üzerine su birikmiş. Suyu süzüp içinden 1 çay kaşığı alıyorum. Su testi yapıyorum. 1 su bardağı suyun içine 1 çay kaşığı maya koyuyorum. Dibine çöktü. Demek ki hazır değil. Hazır olsaydı suyun yüzeyinde kalacaktı. Kapağını örtüp köşesine kaldırıyorum.


      6.GÜN: Sabah 9.00

      *Yarım su bardağı tam buğday unu
      *Yarım su bardağı içme suyu

 Sabah baktığımda seviyenin işaretin altına düştüğünü gördüm. Bu, içeride çok bakteri, az yemek olduğunun göstergesiymiş. İçinden 1 su bardağı mayayı alıp lavaboya döktüm. Tekrar besleyip kavanozun kapağını kapattım. Akşamı bekleyeceğim. Sabrım taşıyor artık




     Akşam 9.00

     *Yarım su bardağı tam buğday unu
     *Yarım su bardağı içme suyu

   Döne göz göz olmuş. Su testi yapıyorum. Yine çöktü. Ama artık bekleyemeyeceğim. İçinden 1 bardak alıp hamurumu mayaladım. Aldığımın yerine de yarım bardak un ve yarım bardak suyu ekleyip şöyle bir karıştırdım. Kapağını kapattım, yerine koydum. Bundan sonra günde bir defa besleyeceğim. Her beslemeden önce içinden 1 bardağı ayırmak gerekiyor. Bunu ister çöpe atın, isterseniz ekmek yapın. Maya ile yapılan bütün pasta ve börekleri yapabilirsiniz. Eşe dosta verebilirsiniz.

   40 gün bu şekilde devam edip sonra buzdolabına kaldıracağım. Buzdolabında haftada bir beslemek yetiyormuş.

   Sizler de denerseniz görüş ve sorularınızı bekliyorum. Ekmek tarifimi de yarın vereceğim.Tabii olduysa... O zamana kadar sevgiyle kalın...









Ekşi maya nasıl yapılır ?   Ekşi maya tarifi    Ekmek nasıl yapılır ?   Ekmek tarifi


   

0 yorum:

Yorum Gönder

NurluTarif Facebook

Çok Tıklananlar

Bugün ne pişirsem diye düşünmekten yorulduysan ve tutmayan çalıntı tariflerden bıktıysan bu sayfa tam sana göre. Tariflerimizin hepsi denenmiştir.

TARİF GÖNDER

Beğendiğiniz tariflerinizi resimleriyle birlikte nurlutarif@gmail.com adresine isminizi belirterek gönderin, sayfamızda yayınlayalım.